Nationale tests og bureaukrati i folkeskolen og privatiseringsteknikker

Læs denne artikel i Politiken om de nationale tests i folkeskolen. Og se derefter videoen nedenfor af David Graeber om bureaukrati.

Susanne Nielsen [der er lærer] har netop afslutte de nationale tests i dansk i sin 4. klasse, hvor eleverne blandt andet skulle dele følgende ord i tre ved at sætte to streger:

‘granulaterlatteromskole,’ ‘foodprocessorstakiteksplosion,’ ‘immatrikulationsfestkalksandstenindstiksbog,’ ’feminisereferniseringringer.’

»Som lærer har jeg svært ved at se, hvad det skulle give mig af indblik i mine børns faglige niveau. Og hvordan jeg skal bruge det i fremadrettede pædagogiske arbejde«, vurderer hun.

Efter testene har hun haft samtaler med forældrene, der ryster på hovedet, fordi de ikke kan se formålet med det – og selv synes, at det er svært at orddele og forstå ordenes betydning.

Jeg har på intet tidspunkt i løbet af mit psykologistudie eller senere læst noget som indikerer at den ovenstående orddelingsøvelse er en måde at lære noget eller en god måde at vurdere børns læsefærdigheder på.

Og jeg har svært ved at se at de nationale tests har anden funktion end at udstille lærere som inkompetente og gøre befolkningen utilfreds med folkeskolen.

Som David Graeber formulerer det: Flere og flere forvaltningsansatte har ikke anden funktion end at gøre livet surt for almindelige mennesker. Og når der nu er så mange djøf’er ansat i ministerierne, er de jo også nødt til at have noget at lave.Derfor skal dem, der egentlig burde tage sig af børnene, de syge og de svage, bruge deres tid på at levere data som djøf’erne kan bruge til noget.

Måske er Noam Chomskys påstand om privatiseringsteknikker heller ikke ved siden af: “That’s the standard technique of privatization: defund, make sure things don’t work, people get angry, you hand it over to private capital.”

Vi hører jo evindeligt historier om den offentlige sektors ineffektivitet. Men er det ikke netop de borgerlige og socialdemokraternes styringsteknikker (promoveret af borgerlige tænketanke og djøf’ere som er bange for at blive overflødige) i det offentlige der skaber ineffektiviteten? Og i længden giver det dem så en undskyldning for at privatisere.

Reklamer

One thought on “Nationale tests og bureaukrati i folkeskolen og privatiseringsteknikker”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s